NAKKESMERTER

Plager og symptomer fra nakke er en veldig vanlig og hyppig plage vi kan hjelpe deg med. En grundig undersøkelse av symptomer, varighet, årsak og påvirkning i det daglig gjøremål er det vi starter med på første konsultasjon. Vi følger forskningen tett på når det gjelder både undersøkelse og behandling av nakkeplager. En amerikansk retningslinje som ble oppdatert i 2017 viser vi kan dele nakkeplager inn i 4 hovedgrupper:

1. Nakkesmerter med nedsatt mobilitet, dvs stiv nakke, kink eller låsning

2. Nakkesmerter med nedsatt bevegelse og koordinasjon, skyldes ofte muskulært eller etter et fall (whiplash)

3. Nakkesmerter med hodepine, såkalt cervikogen hodepine

4. Nakkesmerter med utstrålende smerter til arm/fingre, både med og uten nerveklem

I alle gruppene kan du ha symptomer som inkluderer svimmelhet, skuldersmerter, nedsatt muskulær utholdenhet/styrke og ømme triggerpunkter.  God kartlegging er viktig før vi starter behandlingen.

Sjeldent er et bilde av type røntgen, MR eller CT nødvendig. Hvis det er tilfellet, kan vi henvise direkte til dette. Har du tatt et bilde eller vært hos lege er det fint du tar med dette for informasjonens skyld. Du trenger ikke henvisning fra lege da du kan lage avtale direkte hos oss.

Ofte får du råd og tips hva du kan gjøre selv, for eksempel hvordan du skal trene eller hvilke øvelser som fungerer best. Både med akutte og med langvarig plager er gode råd viktig. Det er ikke uvanlig at nakkeplager har en sammenheng med følelsesliv (stress), emosjonelle hendelser og andre plager i kroppen.